5:24 PM

(0) Comments

Bagaimana Membiak Puyuh Coturnix: Panduan Permulaan Untuk Memberi Makan, Pembiakan Dan Membesarkan Burung Puyuh Coturnix

suhaime - 019-6177040

Di Malaysia umumnya jenis puyuh yang menjadi kebiasaan didalam penternakan puyuh adalah dari jenis puyuh Coturnix tidak kiralah dari baka yang dihasilkan dari IKTA (negeri Johor) atau dari pembekal puyuh tempatan samada secara kecil-kecilan atau secara komersial.

Puyuh Coturnix, juga dikenali sebagai puyuh Jepun, puyuh ini bukan sekadar cantik tetapi dibiakkan kerana daging dan juga telur-telurnya. Kini penternakan burung puyuh semakin digemari masyarakat umum kerana pemeliharaan yang mudah, sederhana dan pulangan yang dihasilkan cukup besar.

Telur dan daging puyuh Coturnix telah menjadi satu sajian makanan istimewa yang sedap di restoran-restoran. Terdapat beberapa perkara yang perlu dititikberatkan apabila membiakkan puyuh Coturnix dan kegagalan didalam melaksanakan tip-tip pembiakkan puyuh ini sedikit sebanyak boleh menjejaskan mutu pengeluaran puyuh.

Perumah Puyuh

Perkara pertama untuk diingati ialah bagaimana menyangkarkan puyuh anda. Ia adalah penting yang sangkar atau sangkar selamat daripada pemangsa untuk melindungi puyuh. Musang dan kucing mudah menceroboh masuk sangkar. Maka, ia amat penting untuk membina sangkar bagi mengelak pemangsa burung-burung puyuh anda. Seperti unggas lain, burung puyuh terdedah kepada kebanyakan penyakit-penyakit sama yang menjejaskan spesies lain seperti ayam. Oleh itu, ia adalah sangat bijak pembiakkan puyuh dalam satu kawasan berasingan jauh dari ayam-ayam, ayam belanda, itik dan angsa.

Penetasan Dan Brooder Puyuh

Burung puyuh matang sangat cepat. Tempoh pengeraman untuk telur puyuh hanya 17 hari. Telur-telur puyuh yang subur harus dieramkan pada 27-28 darjah Celcius (99-100 Fahrenheit) dengan tahap kelembapan inkubator 60-70%. Dalam enam minggu, berat purata puyuh mencecah 140 ke 170 gram dan pada hanya 8 minggu akan bermula mengeluarkan telur. Berat puyuh yang ideal untuk penyembelihan dari 198 ke 227 gram. Anak puyuh - Day Old Quail (DOQ) disimpan ditempat penghangatan (brooder) sehingga berbulu sepenuhnya. Haba dalam alat penghangatan harus direndahkan sehingga 5 darjah setiap minggu sehingga lampu pemanas dipadamkan. DOQ harus sentiasa dilindungi dari suhu sejuk, kekurangan makanan dan air dan diberi makanan pemula Starter Mesh (tinggi protein) sehingga berumur 6 minggu.

Memberi Makan Puyuh Coturnix

Burung puyuh boleh diberi makan makanan berbeza untuk sebab-sebab berbeza. Kebanyakan kedai-kedai makanan menjual makanan puyuh terutamanya dirumuskan khas untuk puyuh dan unggas-unggas lain. Anda boleh juga menambah diet burung puyuh dengan memberi sayur-sayuran atau rumput segar yang dipotong. Roti juga boleh diberikan kepada puyuh sebagai tambahan.

Lagi tentang pembiakkan puyuh

Telur-telur puyuh harus dikumpul sekurang-kurangnya dua kali sehari untuk memastikan ianya segar. Jika anda merancang menetas telur-telur puyuh untuk tujuan penggantian, anda perlu mendapatkan beberapa puyuh jantan dari penternak puyuh yang lain jadi pembiakbakaan dalam (inbreeding) tidak berlaku. Puyuh jantan mula berkokok pada umur 5-6 minggu. Kebiasaannya berkokok sepanjang malam iaitu semasa musim pembiakbakaan normal. Puyuh amat suka kepada cahaya yang terang. Puyuh betina umumnya lebih berat daripada puyuh jantan. Puyuh betina mampu bertelur antara 200 dan 300 biji setiap tahun.

Puyuh betina mempunyai bintik-bintik dan bulu berwarna cerah di dada, manakala puyuh jantan tidak mempunyai bintik-bintik (pada sebahagian tempat) dan berwarna coklat berkarat. Puyuh jantan juga mempunyai bulu berwarna coklat karat gelap sekitar muka dan disekeliling mata.
0 Responses to "Bagaimana Membiak Puyuh Coturnix: Panduan Permulaan Untuk Memberi Makan, Pembiakan Dan Membesarkan Burung Puyuh Coturnix"

Post a Comment